Page 162 - Kronika
P. 162

Miro Blaha spomína
                 novať sa im po všetkých stránkach. Veď oni rozhodovali o tom, koľko
                 peňazí bude do Terchovej pridelené, či už na elektrifikáciu, výstavbu
                 a iné. Toto bola úloha pre našu mamu. Z titulu svojej pedagogickej
                 profesie bola, mimo iného aj vychýrenou kuchárkou, ba mala na to
                 aj prirodzený talent. Vzhľadom na tieto povinností, ako aj na opateru
                 dvoch malých detí, potrebovala určitú pomoc. To bola zase úloha
                 spomenutých slúžok – dievčat z dediny. Matky týchto kandidátok sa
                 priam bili, aby mohli u pani notárky umiestniť svoje dcéry na určitý
                 čas. Dievča sa stalo u nás priamo členkou rodiny, stolovala snami,
                 naučila sa variť, piecť, opatrovať deti. Naučila sa aj spoločenskému
                 správaniu i spisovnej slovenčine. Takouto školou vychované dievča-
                 tá boli široko ďaleko žiadané nevesty, dobré gazdiné. Spomínam si
                 na niektoré, Viktorku, Štefinu i na ďalšie, ktorých mená si už nepa-
                 mätám. Toľko teda o predchodkyniach dnešných au pair.

                 Základná škola v Terchovej


                    Po skončení vojny, práve pred šesťdesiatimi rokmi, som začal
                 chodiť do školy. Škola bola vedľa fary, budova dodnes stojí a istý
                 čas mal v nej aj náš syn Miško čajovňu. Prvých päť tried tzv. „ľudovej
                 školy“ som sa učil v tejto budove. Učila nás p. učiteľka Amálka Val-
                 lová – prísna, ale spravodlivá. Po vojne bolo všetkého nedostatok.
                 V každej triede boli veľké kovové „kachle“. Povinnosťou nás žiakov
                 bolo v zime vždy ráno doniesť niekoľko polienok dreva na kúrenie.
                    Neskôr už kapacita školy nepostačovala. Za potokom, nie ďale-
                 ko od terajšieho obecného domu v blízkosti cintorína, postavili dre-
                 vený prízemný „barák“, do ktorého už chodili vyššie ročníky. Barák
                 bol nízky, ale dlhý, pripomínal železničný vozeň. Zanedlho sme ho
                 pomenovali – „Základná škola – rýchlik – Terchová“. Toto pomeno-
                 vanie mu ostalo dlho, aj keď som tam už do školy nechodil.


                 Tresty

                    Ako všetci žiaci na celom svete, aj my sme poriadne „vyvádzali“.
                 Zákonite nasledovali tresty. Palička bola vtedy pomocníčka učiteľa

                                            - 162 -
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167